Interjú Kránicz Ákossal, a Diófaliget Vendégház megálmodójával és tulajdonosával
A Csoportban Utazunk portál interjút készített Kránicz Ákossal, a Diófaliget Vendégház tulajdonosával és vezetőjével, aki a beszélgetésében részletesen bemutatta vállalkozása történetét, filozófiáját és sikerének titkát, amely egy személyes, minőségközpontú vendéglátás megteremtésén alapul. A beszélgetésből érdekes információkat tudtunk meg a vendégház születéséről, bepillantást nyerhettünk az üzemeltetés napi feladataiba, megismerhettük a sikeres működés alapelveit, de érintettük a kihívásokat is. Egy árnyalt, sokszínű kép bontakozott ki a Diófaliget Vendégházról, a történet pedig azt bizonyítja, hogy érdemes az egyedi előnyökre és a tulajdonosi értékrendre alapozva építkezni, így tudatos és következetes munkával pontosan olyan vendégkörrel lehet közvetlen kapcsolatot kiépíteni, aki pontosan azt keresi, amit a szálláshely nyújt.
A Diófaliget Vendégház létrejöttéhez vezető út
A tulajdonos 2013 óta foglalkozik vendéglátással, 2015-től felépített majd ügyvezető igazgatóként működtetett egy hotelt és mellette egy élményparkot, ami kifejezetten népszerű volt a gyermekes családok körében (évi 3-4 ezer látogatóval). A 6 éves sikeres üzleti modellnek a Covid-járványban a tulajdonosok döntése alapján vége lett, a hotel és élménypark értékesítésre került. Ezután két év pihenőidő és regenerálódás következett, melynek során Ákos többek között egy 60 szobás szálloda igazgatója volt, de amikor a visszavonulás mellett döntött egyben megfogalmazódott egy új cél is.
Ehhez pedig adott volt egy különleges helyszín, ahol az álmok megszülethettek: egy 3 hektáros, többszáz diófával beültetett terület, tele ültetett fákkal és virágokkal, rajta egy csodálatos présházzal. Ez a terület emocionális értékkel bírt számukra feleségével, ahogy mondja: "pulzált és lüktetett". Ákos ma is átszellemülten mondja, ez „egy olyan hely, ahol elcsendesedhetünk, ahol az ember leül egy székbe és csak élvezi az időt”.
A területhez szorosan kapcsolódva könnyen megszületett a Vendégház építési koncepciója, mivel a tulajdonosok maguk is gerendaházban élnek és a természethez közel állnak, egyértelmű volt számukra, hogy fából szeretnék felépíteni a házat. Egy tervező barátjukkal közösen alakították ki a 6 szobás, 20 fős vendégház tervét, melyet 8 hónap alatt felépítettek. A Diófaliget Vendégház 2023. áprilisában nyitotta meg kapuit.
A Diófaliget filozófiája a működés minden pontján erőteljesen érvényesül

Amikor a vendégház legfőbb vonzerejéről kérdezem, Kránicz Ákos kiemeli az elhelyezkedést, hiszen a szálláshely egy 3 hektáros bekerített területen, egy falu közelében, egy 12 hektáros tótól 400 méterre található, ami biztosítja a csendet és a nyugalmat. A beszélgetés során emellett egyértelművé válik, hogy a tulajdonosi szemlélet és a kristálytisztán megfogalmazott értékekre épülő koncepció érvényesülése legalább ilyen erőteljes vonzerőként említhető meg. A vendégház működtetése ugyanis a tulajdonos elmondása szerint markáns alapelvekre épül, melyeket meg is osztott velünk.
Az elvek között kiemelten fontos a minőség és a személyesség, ami abban nyilvánul meg, hogy a vendégház első osztályú minőséget képviselő anyagokkal és berendezéssel van felszerelve, ezzel kerül fel a "pont az i-re”. A tulajdonosok azt szerették volna, hogy „mindenki, aki hozzánk jön, úgy érezze, mint hogyha egy picit haza menne”, ezért a szálláshelyen nem üresek a polcok, tele vannak könyvekkel és folyóiratokkal és gyönyörű szobanövények teszik otthonossá a belső tereket. A személyesség, a valódi vendéglátás abban is megnyilvánul, hogy „nálunk természetes, hogy saját palackozású borral, saját mézzel várjuk a vendégeket, hogy egy picit a mi vidékünk ízeiből ízelítőt adjunk nekik”.
A működés kapcsán alapvető modell az exkluzív bérbeadás, ami azt jelenti, hogy a vendégház teljes egészében kiadó, nem szobánként, ezzel biztosítva a privát szférát és a nyugalmat. A célcsoport szempontjából nem a létszám és nem is a vendégek korosztálya, hanem a "nyugalom keresése", mint a vendégkör alapvető igénye a meghatározó.
Fontos alapelv a vendégközpontúság és hozzáadott érték, amely abban jut kifejezésre, hogy a vendégház koncepciója és a tulajdonosok értékrendje sikeresen találkozik a vendégek igényeivel, akiknek 70-80%-a az elvonulást, a közös időt keresi, távol a világ zajától. Jó példa a személetmód találkozására, hogy jakuzzi helyett fatüzelésű dézsa és szauna várja a vendégeket, melyeket ők maguk fűtenek be és tartanak rendben ez is az önellátás és az otthonosság része.
A vendégközpontúság fontos eleme a rugalmas hozzáállás, nem számítanak fel felárat, ha valaki korábban érkezne és éppen nincs előző napi távozó vendég, ahogy annak sincs plusz költsége, ha valaki a kutyáját is szeretné magával vinni a Diófaliget Vendégházba. Mindezt gördülékeny kommunikációval - ami „nagyon fontos számunkra már az első levélváltástól kezdve”, - részletes előzetes tájékoztatással és személyes egyeztetési lehetőséggel biztosítják a vendégek számára. Nagyon szimpatikus és jó gyakorlat, hogy időt hagynak a vendégeknek érkezés után és miután belakták a házat, jelezhetik, mikor alkalmas a személyes találkozás és a szükséges adminisztráció elvégzése, amikor sor kerülhet a még felmerülő kérdések megválaszolására is. Ez a nem tolakodó, de biztonságot jelentő jelenlét és személyesség biztosan piros pont a vendégek szemében.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a koncepció mögött hogyan zajlanak a mindennapok, hiszen az alapelvek megvalósulásához következetes munkára van szükség. Ákos megosztotta velünk, hogy „ez egy multifunkcionális dolog, amikor valaki maga csinál egy vendégházat, és azokat a feladatokat, amikre a hotelben annak idején volt személyzet. Most a takarítást végző segítség mellett mindent én csinálok, válaszolok az e-mailekre, beszélek a hirdetővel, a facebookossal, utána lecsukom a gépemet, átöltözök melós ruhába, fölmegyek a kutyákkal a vendégházba, hiszen nincs olyan nap, hogy a vendégház körül ne találnék magamnak munkát”.
A szerető gondoskodás és figyelem további erőfeszítésekre ösztönzi a házigazdát, ahogy elmesélte például, hogy „a falutól bevezető kőútra a múlt héten egy barátommal öt utánfutónyi követ hoztunk be, mert egy eső után láttam, hogy sok olyan pocsolya van, ahol megáll a víz, és meg akartam kímélni a vendégeinket attól, hogy mire beérnek, teljesen sáros legyen az autójuk”. Igen meggyőző volt ezt hallani, hiszen ilyen nem is olyan apró, folyamatos figyelmességekkel és kitartással válik valóra egy álom, valósul meg sikerrel egy koncepció, és ha ez elképzelés és a tettek is összhangban vannak, joggal lehet számítani az eredményekre is.
Egyediség és vonzerő, ami valódi eredményeket és elégedett vendégeket hoz

Kíváncsiak voltunk arra, hogy számokban hogyan mutatkozik meg az alapelveknek megfelelő következetes munka eredménye. A tulajdonos megosztotta velünk, hogy a Diófaliget vendégház kiváló foglaltsági mutatókkal rendelkezik, a marketing tevékenységet sikeresnek ítéli. Már az első nyáron 80%-os foglaltságot értek el, a második nyáron (2025) pedig 90%-ot. Ezt egy professzionális marketinges (Google és Facebook hirdetések) segítségével sikerült megvalósítani, bevételük 10%-át reklámra fordítva.
A számoknál azonban talán még beszédesebbek a vendégkör visszajelzései. A célcsoporthoz a tulajdonos szerint mindenki hozzátartozik, aki a nyugalmat keresi, különböző céllal foglaló csoportok (legénybúcsúk, céges tréningek, családok, barátok) egyaránt jól érzik magukat. Kránicz Ákos kiemelte, hogy a vendégek 80-85%-a visszatér, ráadásul a vendégkörre jellemző, hogy mindig tiszta állapotban hagyják el a házat, „egy példát nem tudna mondani arra, hogy rendetlenséget vagy összetölt poharakat hagytak volna maguk után”, ami a vendégkultúra magas színvonalát mutatja. Kézzel írt vendégkönyvet használnak, amit a vendégek is nagyra értékelnek, és előszeretettel használnak visszajelzéseik megosztására.
Ákos elégedetten így összegzi a munka eredményét: „Nagyon szeretjük, amit csinálunk és azt, hogy közben rengeteg féle emberrel megismerkedhetünk, és amikor ez a sokféle ember megérkezik a nyugalom szigetére meg tud állni és el tud kezdeni beszélgetni”. Kiemeli, hogy „nem a számokat nézem, hanem azt, hogy amit adunk, az jó legyen, olyan legyen, amit én is szeretnék, vagy amit mi is szeretnénk, és valahogy ebből adódóan szerintem szépen és jól működik ez az egész”.
Nincs megállás: további célok várnak megvalósításra a Diófaliget Vendégházzal kapcsolatban

A kihívásokról beszélve Ákos őszintén megosztja velünk, hogy számára 30 évi felsővezetői múlttal nehézséget jelent a kollégák hiánya és a napi interakciók beszűkülése, de már erre is van terve, elképzelhető, hogy óraadó tanárként visszatér az oktatáshoz, hogy újra emberek közé kerülhessen. Másik, ennél sokkal markánsabb probléma, hogy a vendégház üzemeltetése kapcsán munkaerőhiánnyal küzd, nehezen talál megbízható külső segítséget, ezért a 3 hektáros terület karbantartását és a ház körüli munkák nagy részét ő maga végzi, barátai segítségével.
A jövőre gondolva a vendégház tulajdonosa fontosnak tartja az állandó jelenlétet és a folyamatos innovációt, amire példa a kialakított különálló szalonnázó hely, vagy a későbbi tervek között szereplő présház felújítás. A présház kapcsán úgy fogalmaz, hogy ezáltal „olyan pluszt tudunk letenni az asztalra, hogy amikor idejön hat család, és a csapat egy része félrevonulna, - például a férfiak beszélgetni a fociról, meg a munkáról, - akkor biztosítunk egy présházat 30 méterre a vendégháztól, aminek nincs felára, nincs plusz díja, ezáltal a szolgáltatási spektrumot egy picit még szélesebbre tudjuk nyitni”. Gondolkodik a vendégház tetőterének beépítésén, ebből lehetne például jógaszobát kialakítani, de mindent saját ütemében, önerőből, pályázati pénzek nélkül szeretne megvalósítani.
Kránicz Ákos kiemelte, hogy nagyon fontos számára, hogy tudjanak adni. Volt rá példa, hogy szegény családoknak ingyenesen biztosították a házat, és a Bátor Táborral frissen kötött megállapodás értelmében is licitre bocsátották a Diófaligetet 3 nap 2 éjszakás időintervallumra.
És hogy mit hoz a távolabbi jövő? A tulajdonos elmondása szerint még legalább 10 évig szeretnék üzemeltetni a Diófaligetet, de ha eljön az ideje az értékesítésnek, akkor is olyan fiatal házaspárnak adnák át, akik ugyanolyan szenvedéllyel vinnék tovább. Álma egy hasonló vendégház építése Ausztriában, az Alpokban, de lényegesen kisebb gondozandó területtel.
Egy hely, ahol minden mozzanatban valóban érződik a tulajdonosi jelenlét és gondoskodás

A beszélgetés során meggyőződhettünk arról, hogy a Diófaliget Vendégház sikerének kulcsa a tulajdonos személyes elkötelezettségében, a magas minőségi sztenderdekben, a vendégek iránti tiszteletben, a személyes interakcióban és a "nyugalom szigetének" megteremtésében rejlik, mely nem csupán szlogen vagy marketing üzenet, hanem céltudatos munkával testet öltött valóság. Ez egy olyan üzleti modell, amely a lelket helyezi előtérbe a számok helyett, és ennek köszönhetően rendkívül sikeresen működik, folyamatosan visszatérő vendégekkel.
További sok sikert kívánunk a Diófaliget Vendégház működtetéséhez és köszönjük a beszélgetést!